Artykuł
Szanowni Mieszkańcy!
Informujemy, że 15 września mija termin płatności kolejnej raty podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego.
W Gminie Pogorzela w/w podatki można zapłacić:
- Przelewem na konto urzędu miejskiego w pogorzeli w powiatowym banku spółdzielczym w Gostyniu o/Pogorzela na indywidualny nr konta bankowego wskazany dla każdego podatnika w treści pouczenia decyzji.
- Kartą płatniczą w siedzibie urzędu miejskiego w pogorzeli w biurze nr 1.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Informacja o zmianie przepisów w podatku od nieruchomości
Obowiązująca od 1 stycznia 2025 roku ustawa o podatkach i opłatach lokalnych wprowadziła zmiany w opodatkowaniu nieruchomości, która uznaje obiekty takie jak garaże blaszane oraz garaże z płyt betonowych za budynki, wskutek czego powinny być objęte opodatkowaniem.
Zmiana ta ma związek z wprowadzeniem do ustawy definicji „trwałego związku z gruntem” – to takie połączenie obiektu budowlanego z gruntem, które zapewnia temu obiektowi stabilność i możliwość przeciwdziałania czynnikom zewnętrznym niezależnym od działania człowieka, mogącym zniszczyć lub spowodować przemieszczenie lub przesunięcie się obiektu budowlanego na inne miejsce.
Co należy zrobić?
Należy wypełnić formularz informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych - formularze IN-1 oraz załączniki ZIN-1 są dostępne na naszej stronie internetowej: LINK lub na stronie ministerstwa finansów: LINK
W razie potrzeby, pomoc można uzyskać w Urzędzie Miejskim w Pogorzeli w godzinach pracy urzędu, w biurze nr 18.
Poniżej zamieszczamy sposób obliczania powierzchni użytkowej dla wszystkich kategorii budynków, nie tylko mieszkalnych:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wszelkie zmiany, zwłaszcza w podatku do nieruchomości, należy zgłosić w terminie 14 dni od dnia ich zaistnienia, w szczególności:
- nabycie lub sprzedaż nieruchomości,
- zakończenie budowy i rozpoczęcie użytkowania budynku,
- zmianę powierzchni użytkowej: adaptacja poddasza, rozbudowa budynku mieszkalnego, gospodarczego,
- zmianę sposobu użytkowania (np. gruntu, części budynku mieszkalnego, niemieszkalnego, na działalność gospodarczą zarejestrowaną w CEIDG).
Zgłoszenia dokonuje się na odpowiednich formularzach podatkowych:
- osoby fizyczne – IN-1 wraz z załącznikami,
- osoby prawne – DN-1 wraz z załącznikami.


















